Gondolatok egy szentírási rész kapcsán
„Ne
szeressétek a világot, sem azt, ami a világban van! Ha valaki
szereti a világot, nincs meg benne az Atya szeretete, mivel minden,
ami a világban van: a test kívánsága, a szem kívánsága és az
élet kevélysége, nem az Atyától van, hanem a világból. De a
világ elmúlik a kívánságaival együtt. Csak aki Isten akaratát
teljesíti, az marad meg örökre.”
(1 Jn 2, 15-17)
Szerethetjük a világot, amelyben élünk?
Teret engedhetünk testünk kívánságának? Ha igen, milyen
esetekben? És miről ismerjük fel, hogy Istennek tetsző-e, amit
teszünk? Jogosan és bűntelenül érezhetjük némely tettünk után
vagy munkánk sikerénél, hogy jó ez így, vagy az már kevélység
és hiábavalóság, és elválaszt az Atya szeretetétől? Mennyire
kell szó szerint és radikálisan értelmeznünk a fenti szentírási
részt?
Számtalan eset van, amikor testünkre
figyelünk, igyekszünk teljesíteni kívánságát, és ha sikerül,
az örömmel tölt el. Néhány a legfontosabbak közül: az étkezés,
a pihenés, a szexualitás és a gyógyulás. Testünk része
(hétköznapi) életünknek, miközben a Szentlélek temploma, és
szándékunkon fordul meg, hogy mennyire természet szerinti,
Istennek tetsző, vagy netán túlzó, sőt káros az, amit
testünkkel teszünk.
Az étkezéssel túlterhelhetjük
szervezetünket, esetenként elsorvasztjuk, máskor pedig
kisebb-nagyobb mértékben megmérgezzük azt, azaz magukat. De
amikor a kétkezi munkás dolga végeztével leül és jó étvággyal,
örömmel és megérdemelten fal uzsonnájából, az nem lehet gát
az Atyához vezető útján.
És ki nem élte már meg azt, hogy
kimerítő munka vagy hosszú utazás után semmi másra nem vágyott,
csak pihenésre. Testünk kívánságára hallgatunk ilyenkor is,
mely szolgálatunkban állt és most nyugalomra van szüksége.
Bizonyára az ilyen eset másként esik a latba, mint az a fajta
henyélés, melyből minél több van, annál fáradtabbnak érezzük
magunkat.
Egyes esetekben betegségekhez, érzelmi
zsákutcához, lelki sebekhez vezethet a nemi ösztön. Viszont a
házasságban az odaadó szeretet a kölcsönös szerelem
gyümölcseként megélt örömhöz vezet, át a gyönyör kapuján,
úgy, hogy nyitottak az életre és közben senki sem sérül –
szent titok az, a legmélyebbek közül.
És figyeljünk a gyógyulásra vágyó
testünkre is. Még ha kevésbé jelentős betegségről is van szó
– melytől előreláthatólag napok alatt megszabadulhatunk – még
akkor is törődünk testünkkel és segítjük gyógyulását.
Testünknek nem minden kívánsága
bűnös. Talán, ha nyugodtan és alaposan figyelünk magunkra,
testünkre-lelkünkre, mindig érezzük azt, hogy kívánságai
milyen mértékben állnak a szeretet szolgálatában, avagy netán
ártanak nekünk vagy embertársainknak, és közben megsebzik az
Istenhez fűződő szeretetkapcsolatunkat is.
Alkotni szeretnénk, nyomot hagyni magunk
után. Gyerekeinkre büszkék akarunk lenni, házat építünk, fát
ültetünk. Eltölthet-e minket mindez örömmel, megelégedettséggel,
netán büszkeséggel? És hol az a pont, amikor hozzáállásunkkal
átlépjük azt a határt, ahonnan már nem építünk, hanem
rombolunk, nem nevelünk, hanem emberi méltóságukban elnyomjuk a
ránk bízottakat, és amikor mindennapi munkánk nagymértékben
elveszíti istentisztelet jellegét?
Kisebb-nagyobb mértékben talán
mindannyian beleesünk ebbe a csapdába, a legjobb szándék mellett
is. Azt gondoljuk, hogy nem elég, amit megtettünk, amit elértünk,
többet akarunk: valami nagyobbat építeni, több földet
megművelni, nagyobb hasznot szerezni, olyan ötleteket, elméleteket
szülni, amelyek befolyásolják embertársaink életét, ha lehet,
hosszútávon. Nagyobbat, többet, gyorsabban! De olykor ez sem elég,
a hegyet elhordjuk, a völgyet feltöltjük, és ha már semmi sem
elégíti azon vágyunkat, hogy kiemelkedjünk a többiek közül,
akkor „piramis” építésébe fogunk, mert a ház csak 100 évig
áll, a diófa kipusztul, dédunokáink elfelejtenek, a könyvek
pedig jelentéktelenné válnak.
Ha többre, jobbra vágyunk, van más
lehetőségünk is, mint az imént felsoroltak hajhászása. A
végtelen a másik irányban is ott van és könnyen megközelíthető.
Nem építek nagyobb házat, hanem ebbe, amelyik van, befogadok egy
vendéget. Nem tudok sikerkönyvet írni, de néhány soros levelet
írok barátomnak, akiről tudom, hogy egy ideje nehezen hordozza
keresztjét. És mindenek előtt jelen vagyok a helyemen, megosztom
időmet, szavaimat, magamat. Pillanatok alatt a múlté lehet minden
ilyen gesztus, érzés, bátorítás, de a moly nem kezdi ki, a
rozsda nem emészti meg, gyümölcse nem fogy el, és az elkövetkező
korok könyvégetői nem találják meg. Örök érték marad a saját
és az embertársaink lelkében is.
A rendkívül gazdag jézusi életpélda
minden nap útravalóval lát el bennünket és a Szentírás
szavaiból újra és újra meríthetünk, annak érdekében, hogy
döntéseink, cselekedeteink mértéke a krisztusi legyen. A fenti
jánosi levélrészlet annak a fontosságát emeli ki és arra a
krisztusi tanításra fekteti a hangsúlyt, hogy figyelnünk kell
arra, hogy ne kerüljünk ösztöneink rabságába. A teljes(ebb)
képhez hozzátartozik azonban, hogy Jézus számtalanszor adta
tanújelét annak, hogy a test nem eleve bűnös. A lelkiismeret
vizsgálat, a szentgyónás, a lelki beszélgetések lehetőséget
adnak arra, hogy megtaláljuk a helyes mértéket, a krisztusi
értéket. És ha mindazt amit teszünk, vagy amitől tartózkodunk
nem egónk legyezgetésére és hizlalására használjuk, akkor
tettünk nem kevélységéből született, hanem átgondolt döntésünk
alapján, a szeretet forrásából, mely döntés – reményeink
szerint – egyben az Atya akarata is. És ily módon örökre
megmaradó érték.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése